Odpowiednio dobrana brama garażowa jest integralnym elementem architektury domu. Jej funkcjonalność nie kończy się jednak na walorach wizualnych – równie ważna jest ochrona budynku przed nadmierną ucieczką ciepła.

Nowoczesne bramy garażowe – brama segmentowa górna

Bramy segmentowe, złożone z paneli wypełnionych izolacją, to najpopularniejszy wariant wrót garażowych. Zasada działania bramy jest prosta – segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach, a następnie „chowają” równolegle pod sufitem. To idealne rozwiązanie do małych garaży oraz budynków, z których wyjazd znajduje się niemal w linii ogrodzenia.

Brama segmentowa boczna

W przypadku niskiego, ale szerokiego garażu, świetnie sprawdzą się bramy segmentowe boczne, których prowadnice zamontowane są na suficie i w podłodze garażu, dzięki czemu segmenty zachodzą na jedną ze ścian garażu.
Bramy boczne są bardzo funkcjonalne i umożliwiają lekkie uchylenie garażu, kiedy nie ma potrzeby całkowitego rozwierania wrót.

Brama uchylna – tradycyjne rozwiązanie

W bramie uchylnej skrzydło, zjeżdżające po prowadnicach, najpierw zachodzi ponad auto, a potem chowa się pod sufitem garażu. Prosta konstrukcja, łatwy montaż i korzystna cena to główne powody, dla których modele uchylne wciąż cieszą się zainteresowaniem klientów. Niestety, w przeciwieństwie do bram segmentowych nie zapewniają dobrej szczelności, co powoduje szybkie ucieczki ciepła z garażu. Co więcej, wymagają sporo miejsca na podjeździe – po otwarciu wysuwają się niemal na półtora metra.

Brama rolowana – termoizolacyjność

Bramy rolowane, wykonane z wąskich kilkucentymetrowych lameli wypełnionych (niekiedy) pianką poliuretanową, są nawijane na wał w kasecie nad otworem wjazdowym. Wygodne w obsłudze, szczelne i idealne przy krótkich podjazdach mają tylko jedną wadę – wymagają sporej ilości miejsca na kasetę. W przypadku niskiego nadproża można umieścić mechanizm kasetowy na zewnątrz garażu, co może być jednak dość ryzykowne i zwiększyć ryzyko uszkodzeń mechanicznych.

Jaką wybrać bramę garażową?